ROC als onderdeel van een lerende gemeenschap

Open Kaart onderzoekt, in samenwerking met Atelier PRO, ICS adviseurs, Dolf Broekhuizen en MDBS, hoe een ROC onderdeel kan zijn van een lerende gemeenschap, die groter is dan het ROC zelf. We voeren het ontwerpend onderzoek uit aan de hand van de gebouwen van het Horizon College met locaties in Noord Holland.

ROC’s hebben veel te bieden. De gebouwen zijn door hun schaal en speciale faciliteiten, zoals praktijkwerkplaatsen, studio’s en presentatieruimtes, een unieke aanvulling op het stedelijk programma. Bovendien liggen ROC’s vaak op prominente en bereikbare locaties. En dan hebben we het nog niet over wat het onderwijs te bieden heeft: Leergierige studenten die de praktijk niet schuwen en graag hun cv’s verrijken met extra ervaringen en uitwisselingen.

Ondanks deze potentie zijn de ROC’s van vandaag vaak ontoegankelijke gebouwen en weinig uitnodigend voor iedereen behalve studenten en docenten. De gebouwen zijn log en moeilijk aan te passen terwijl het onderwijs wel verandert. ‘Modulair’ onderwijs betekent meerkeuze en maatwerk en een ‘leven lang leren’ betekent dat de student van de toekomst tussen de 15 en 67 jaar is.

Wil het MBO kunnen meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij, dan moeten de onderwijsgebouwen zich kunnen aanpassen. Het onderwijs van de toekomst vraagt om nieuwe programma’s die samen met partners tot stand komen. Nieuwe praktijkruimtes voor veranderende beroepen en vooral ruimtes die nieuwe samenwerkingen faciliteren.

Met het onderzoek naar de ROC Hub wordt verkend wat nodig is om een ROC-locatie te herontwerpen tot een plek die door de beroepspraktijk, kennispartners en community herkend wordt als hun plek. Een plek die met tal van instellingen en bedrijven uit de omgeving in verbinding staat. Een plek, die aansluit aan de behoeftes van onderwijs en de stad.

projectdetails

locatie: Purmerend, Alkmaar, Heerhugowaard

type: ontwerpend onderzoek, onderwijs

opdrachtgever: publiek

periode: 2018 - 2019