De opleiding New Beauty is een nieuwe opleiding voor getalenteerde en ervaren studenten van de opleidingen haar- en schoonheidsverzorging aan het ROC van Amsterdam. Het wordt een uitdagende opleiding die studenten in een rol plaatst om zelf te experimenteren in de praktijk, met de allernieuwste producten, technieken en trends die er op het gebied van haar en schoonheid te krijgen zijn.
Samenwerken tussen MBO en bedrijfsleven
De opleiding New Beauty is een samenwerking tussen MBO en praktijk. Samen met lokale ondernemers en grote beauty merken wordt verkend hoe er HUB’s gerealiseerd kunnen worden, op school en in de stad.
Hoe ziet de leeromgeving van deze nieuwe opleiding eruit, die wordt gedragen door MBO en praktijk?
Projectdetails
Locatie
Amsterdam
Periode
april – december 2020
Type
Ontwerpend onderzoek, onderwijs
Team
Jurrian Arnold
In samenwerking met:
Yolande de Vries (Studio BrandVries)
Samen met verschillende praktijkpartners is er een leergang ontwikkeld met als kernwaarden Diverse, Holistic en Green. De leergang heeft een curriculum van opdrachten zowel binnen als buiten de school.
Dit vraagt om een hybride leeromgeving die de praktijk binnen de school brengt en de studenten ondersteunt in situaties buiten de school.
New Beauty moet daarbij een merk worden. Een merk van excellent onderwijs en ondernemerschap en dit moet herkenbaar zijn in de leeromgeving.
In verschillende ateliers hebben we met docenten, studenten en
ondernemers gezocht hoe deze leeromgeving eruit kan komen te zien. Daarbij zijn drie verschillende typen ontwikkeld die ieder een ander aspect van de opleiding ondersteunen.
1. De Beauty HUB
De Beauty HUB is de thuisbasis van New Beauty binnen de school. Het is een multifunctionele werkruimte die studenten eigen kunnen maken voor de onderzoeksfase, maar die ook gebruikt kan worden voor masterclasses met vakmensen uit de praktijk. De ruimte is zo ingericht dat off- en online naadloos in elkaar overlopen. Er kunnen live-demonstraties gestreamd worden en er kan worden geoefend met online productpresentaties.
De Beauty HUB biedt ook nieuwe ruimtelijke kwaliteit voor de andere opleidingen door een nieuw hart te vormen binnen het domein haar- en schoonheidsverzorging. Een representatieve plek waar je graag gasten ontvangt van buiten de school.
2. De Pop-Up Salon
Een herkenbare plek gemaakt uit mobiele stijlvolle objecten die studenten van alles voorzien om verrassende diensten aan te bieden op uiteenlopende locaties. De eerste is ontwikkeld in samenwerking met The Upside Down Amsterdam, een bijzondere selfie-experience op de begane grond van het ROC. Studenten kunnen experimenteren met haar en make-upcombinaties vlak voordat bezoekers de experience betreden.
De pop-up kan ook aansluiten bij andere gelegenheden zoals festivals, beurzen of feesten.
3. New Beauty Salon
Een fysieke salon geëxploiteerd in partnerschap tussen het
ROC van Amsterdam en high-end beauty-ondernemer. De plek is meer dan een salon voor een dienst, het combineert onderwijs met high-end ondernemen en een ontmoetingsplek voor mensen die graag nieuwe dingen proberen.
Naast de inrichting als salon is het gecombineerd met een plek waar studenten instructie kunnen krijgen en begeleiding door docenten.
De New Beauty Salon is zo ingericht dat er na sluitingstijd ook evenementen kunnen worden georganiseerd of speciale trainingen en clinics.
Meerwaarde
De drie concepten hebben het ROC en de samenwerkende partners dichter bij elkaar gebracht. Momenteel worden de mogelijkheden verkend om de eerste stappen te zetten. De opleiding gaat in 2022 van start en dan moeten de eerste plekken en ruimtes in gebruik genomen kunnen worden.
Voor ons is New Beauty een concrete verdieping van de ROC HUB aanpak en een mooi voorbeeld van hoe praktijk en onderwijs elkaar kunnen vernieuwen door te investeren in vakmensen van de toekomst.
Locatie Project
Gerelateerd aan
ROC New Beauty
Projecten, nieuws en kennisartikelen gerelateerd aan de ROC New Beauty
Kennismaken?
Mail jurrian@deopenkaart.nl,
of bel 06-51841884